פיתוח מיומנויות שפתיות ופנולוגיות.

 

חוכמת הקנגורו הוא כלי נהדר לפיתוח מיומנויות שפתיות שיקדמו בהמשך את רכישת הקריאה והכתיבה. לדוגמא: זיהוי צליל פותח וסוגר, זיהוי אותיות, הרחבת אוצר מילים, פיתוח היכולת התיאורית ועוד. ההתבוננות בגירוי הויזואלי שכולל ציור ומילה כתובה, יוצר חיבור בין השפה הדבורה לשפה הכתובה.

חוכמת הקנגורו – זיהוי אותיות

 

 

מטרת המשחק: תרגול של זיהוי אותיות. שכלול אבחנה חזותית ויכולת סריקה.

משתתפים: בכל סיבוב ילד אחד.

ההנחייה: "אני אומרת שם של אות, עליך למצוא קלף שיש בו את האות, ולקפוץ עליו".

חוכמת הקנגורו – חרוזים

 

מטרת המשחק: תרגול חריזה. 

משתתפים: כל הקבוצה . מתחילים כשכולם עומדים מסביב לקלפים.

ההנחייה:  "קיפצו על משהו שמתחרז עם…"

הערה לשחקנים: " שימו לב לא להתנגש זה בזה בקפיצה!"

חוכמת הקנגורו – צליל פותח בזום

מטרת המשחק: תרגול של זיהוי הצליל הפותח.

הפעם המשחק הוא בלמידה מרחוק.

משתתפים: כל הילדים מוזמנים לענות.

ההנחייה: "אני מראה קלף ואתם אומרים לי מהו הצליל הפותח."

חוכמת הקנגורו – אוצר מילים

מטרת המשחק: הרחבת אוצר המילים. שימוש במילים במשלב  לשוני גבוה.

משתתפים: בכל סיבוב ילד אחד.

ההנחייה: המנחה חד חידות ומשתמש במילים ייחודיות, אותן הוא רוצה להטמיע.

לדוגמא: "קפצי על משהו שדוהר… על משהו שמפליג… על משהו שיש לו פלחים…"

חוכמת הקנגורו –  יכולת תיאורית

מטרת המשחק: תרגול היכולת לתאר את הציור מבלי לנקוב בשמו, ותרגול היכולת להבין מתוך תיאור.

משתתפים: בכל סיבוב ילד אחד מתאר וילד אחר קופץ על הקלף המתואר.

ההנחייה: "קפוץ על קלף שיש בו כלי נגינה מעץ, שנושפים בו"

חוכמת הקנגורו – ארץ עיר

מטרת המשחק: תרגול של זיהוי אותיות. שכלול אבחנה חזותית ויכולת סריקה.

משתתפים: קבוצה קטנה.

ההנחייה: מתחילים בהגרלת אות על ידי  אמירת: "אלףףף….סטופ", ומכריזים מהי האות שהוגרלה.

מחפשים לקפוץ על מילים שמכילות את  האות שהוגרלה.

חוכמת הקנגורו – שטוזים 

 

שטוזים הם שטויות בחרוזים בהשראת דתיה בן דור.

מטרת המשחק: תרגול חריזה ויצירת שטוזים. 

משתתפים: בכל סיבוב ילד אחד.

ההנחייה: המנחה מתחיל שטוז והילד משלים. וקופץ על הפתרון.

לדוגמא: " פעם שטיח אכל…אבטיח!"

חוכמת הקנגורו – שטוזים 2 

מטרת המשחק: תרגול חריזה ויצירת שטוזים. 

משתתפים: כל הקבוצה . מתחילים כשכולם עומדים מסביב לקלפים.

ההנחייה: המנחה מתחיל שטוז והילד משלים. וקופץ על הפתרון.

לדוגמא:" פעם שטיח אכל…אבטיח!"

 בהמשך גם הילדים יכולים להמציא שטוזים ולהנחות.

הערה לשחקנים: " שימו לב לא להתנגש זה בזה בקפיצה!"

כמה זמן המשחק ?

הילדים יהנו לשחק גם שעה ויותר.

לאיזה גיל מתאים ?

מתאים לגילאי 3-10.

לשלוח כמתנה ?

מתנה נהדרת לילדים, אנשי חינוך, וגם לבית של סבא וסבתא.

מספר המשתתפים ?

המשחקים מתאימים לעבודה פרטנית, לקבוצה קטנה ולקבוצה גדולה.