פיתוח מיומנויות חשיבה.

ערכת "חוכמת הקנגורו" מאפשרת שכלול מיומנויות חשיבה המהוות תשתית ללמידה בהמשך. מיומנויות חשיבה הן תהליכים המארגנים את החשיבה באופן ממוקד. דוגמאות לתהליכים אלה הן היכולת לשאול שאלות, היכולת להשוות בין דברים או היכולת להסיק מסקנות. בנוסף המשחק מאפשר אימון ושיפור של זיכרון עבודה החשוב להתפתחות הקוגנטיבית.

בכל גיל ניתן להתאים את רמת המשחקון לרמת הידע והבשלות של המשחקים.

חוכמת הקנגורו – המכנה המשותף

מטרת המשחק: סיווג לקטגוריות, תוך כדי סריקה חזותית ותכנון תנועה במרחב.

משתתפים: בכל סיבוב ילד אחד קופץ על קלפים מאותה קטגוריה, הקהל מנסה לגלות מהו המכנה המשותף.

ההנחייה: "עליך לקפוץ על קבוצת קלפים בעלי מכנה משותף, והילדים ינסו לגלות מה שם הקבוצה אותה בחרת."

הערה: במקרה והילד בוחר לבד את הקטגוריה, חשוב שישתף את המנחה בלחש מהי הקטגוריה שבחר על מנת שהמנחה יעזור לילד להישאר ממקוד ולא לסטות ממנה.

גרסא יותר מאתגרת היא כשהמנחה בוחר קטגוריה עבור הילד: "קפוץ על כלי העבודה"

חוכמת הקנגורו – יוצא הדופן

מטרת המשחק: סיווג לקטגוריות, זיהוי יוצא דופן. 

משתתפים: בכל סיבוב ילד אחד קופץ על שלושה קלפים מאותה קטגוריה, ואחד שמהווה יוצא דופן לקטגוריה. הקהל מנסה לגלות מיהו יוצא הדופן.

ההנחייה: "עליך לקפוץ על קבוצת קלפים בעלי מכנה משותף, ולשלב קלף שהוא יוצא דופן. הילדים ינסו לגלות מיהו יוצא הדופן."

הערה: חשוב להקשיב להסבר של ילד שניחש יוצא דופן. לעיתים קרובות גם אם זו לא התשובה המובנת מאליה, יש הגיון בתשובה ועל המחנך לחזק את אופן החשיבה.

חוכמת הקנגורו – מה הקשר?

מטרת המשחק: גמישות מחשבתית, פיתוח יצירתיות, הומור, תרגול מיומנויות השוואה- דימיון ושוני, העמקת ההיכרות.

משתתפים: כל הקבוצה.

ההנחייה: מציגים שני קלפים ושואלים את הילדים מה הקשר בינהם? או מה דומה, משותף? או מה שונה, מבדיל?

הערה: זוהי הזדמנות למחנכים לאפשר לילדים להתבטא  במרחב בטוח, מקבל ומעצים את החשיבה המקורית  גם כאשר התשובות מאוד מחוץ לקופסא.

חוכמת הקנגורו – מה חסר?

מטרת המשחק: אימון ושכלול זיכרון עבודה.

משתתפים: בכל פעם ילד או שניים  קופצים, וילד מהקהל מחביא קלף.

ההנחייה: "קיפצו על שורת הקלפים , נסו לזכור אותם וצאו להתחבא. בזמן הזה חבר יסתיר את אחד הקלפים וכשתחזרו נסו להיזכר מיהו הקלף שחסר"

הערה : כדאי לאתגר בכל סבב שני ילדים שמשמשים גיבוי אחד לשני. ככה גם אם ילד אחד מתקשה להיזכר, בן הזוג  מנחש. ילדי הגן  אוהבים את חוויות ההסתתרות בזוג .

חוכמת הקנגורו – לזכור ברצף

מטרת המשחק: אימון ושכלול זיכרון עבודה.

משתתפים: בכל סיבוב ילד אחד קופץ וילד נוסף שחוזר על רצף הקפיצות.

ההנחייה: "הילד הראשון קופץ על     4-5 קלפים ברצף ,הילד השני מנסה לזכור את הרצף ולקפוץ בדיוק באותו הסדר."

הערה : חשוב להתאים את כמות הקלפים ליכולת של הילדים, כך שיווצר אתגר ולא תסכול.

חוכמת הקנגורו – לזכור ברצף לילדי בית ספר

מטרת המשחק: אימון ושכלול זיכרון עבודה.

משתתפים: בכל סיבוב ילד אחד קופץ וילד נוסף שחוזר על רצף הקפיצות.

ההנחייה: "הילד הראשון קופץ על     4-5 קלפים ברצף ,הילד השני מנסה לזכור את הרצף ולקפוץ בדיוק באותו הסדר."

הערה : גם לילדי בית ספר המשימה מאוד מאתגרת.

חוכמת הקנגורו – לחבר את הזוגות

מטרת המשחק: סיווג לקטגוריות, מציאת המשותף תוך כדי סריקה חזותית ותכנון תנועה במרחב.

מהווה פעילות תנועתית מקדימה למשימות "חבר בקו" בדפי עבודה.

משתתפים: 6-8 ילדים על פי תור.

ההנחייה: מסדרים שני טורים של קלפים כשלכל קלף קיים קלף נוסף מאותה קטגוריה בטור השני. כל ילד עומד על קלף ובהגיע תורו מזנק מהקלף שלו לקלף שמשתייך לאותה קטגוריה.

הערה : מתאים גם כמשחק מעבר בין פעילויות.

חוכמת הקנגורו – קבוצה מפתיעה

בסרטון זה מומחש כיצד המשחק הבסיסי של "המכנה המשותף" עולה רמה כאשר משחק בו אדם שחושב מחוץ לקופסא.

הגננת יצרה קבוצה לא מובנת מאליה ובכך היא מאתגרת את הילדים לחשוב באופן מקורי ולא שבלוני.

כמה זמן המשחק ?

הילדים יהנו לשחק גם שעה ויותר.

לאיזה גיל מתאים ?

מתאים לגילאי 3-10.

לשלוח כמתנה ?

מתנה נהדרת לילדים, אנשי חינוך, וגם לבית של סבא וסבתא.

מספר המשתתפים ?

המשחקים מתאימים לעבודה פרטנית, לקבוצה קטנה ולקבוצה גדולה.